اداره بهداشت و درمان

اگر بتوانیـم به هر‌کس مقـدار مناسب تغذیه و ورزش را بدهیم، نـه خیلی کم و نه خیلی زیاد، مطمئـن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین روش سلامتی را پیدا خواهیم کرد.  «بقراط»

سلامتی به‌معنای داشتن قدرت و توانایی جسمی و ذهنی برای یک زندگی پویاست. سلامتی یعنی سرشار از انرژی بودن، آرام و عمیق خوابیدن و شاداب بیدار شدن، سلامتی یعنی زندگی، یعنی لبخند و در نهایت یعنی احساس رضایت و خوشبختی. اداره بهداشت و درمان مصمم است با برنامه‌ریزی‌های خود که متناسب با نیازها و تقاضاهای بهداشتی قشر دانشجو و با هدف ارتقای سلامت و ایجاد احساس رضایت در میان این گروه آینده‌ساز است، هم‌جهت با سیاست‌های توسعه پایدار کشور حرکت نماید.

هدف بلند‌مدت: تامین، حفظ و ارتقای سطح بهداشتی و سلامت دانشگاهیان  و افزایش میزان رضایتمندی ایشان از خدمات بهداشتی و درمانی

برنامه‌ها:

  • مطالعه و پژوهش جهت بهبود و افزایش کیفی و کمی خدمات بهداشتی و درمانی
  • سنجش و ارزیابی نیازهای بهداشتی و درمانی دانشجویان با محور قرار دادن استانداردهای بهداشتی تعریف شده و نظرسنجی‌ها
  • سامان‌دهی خدمات بهداشتی عمومی و تخصصی براساس نیاز‌سنجی‌ها و روش‌های نوین ارائه خدمات بهداشتی و درمانی
  • شناسایی افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن از طریق اجرای طرح معاینات دانشگاهی و پرسش‌نامه‌ها
  • تلاش برای جذب منابع مالی از خیرین
پیوندها:
کلینیک‌های درمانی
بهداشت و ارتقای سلامت
مددکاری
اطلاعیه‌های بهداشتی
پیام سلامت
سوالات متداول
راهنمای بیماری‌ها
همکاران اداره بهداشت و درمان
مرکز مشاوره آموزش‌های اجتماعی

اهداف:

  • 1- انجام امور پزشكی و بهداشتی دانشجویان، كاركنان و اعضای هیات‌علمی

  • 2- معالجه سرپایی مراجعه‌كنندگان و معرفی به مراكز درمانی در صورت نیاز

  • 3- تامین رفاه دانشجویان از حیث خدمات پزشكی و بهداشتی

  • 4- نظارت بر حسن اجرای مقررات بهداشتی در سطح دانشگاه

  • 5- اجرای طرح‌های ارزیابی سلامت اعضای هیات‌علمی و بدو ورود دانشجویان (طرح پایش سلامت)

  • 6- برگزاری دوره‌های آموزشی ارتقای سلامت

  • 7- ارتقای سطح دانش سلامت دانشگاهیان در قالب ارائه بروشورها و مطالب آموزشی

  • 8- بررسی گواهی‌های پزشکی دانشجویان از طرف ریاست اداره به‌عنوان پزشک معتمد دانشگاه با‌توجه به آیین‌نامه غیبت در امتحانات مصوبه هیئت رئیسه دانشگاه

  • 9- ارائه خدمات مددکاری به دانشجویان

  • 10- ارتباط با نهادها، سازمان‌ها و سایر مراکز بهداشتی و درمانی

  • 11- تعامل با دانشجویان توانمند در حل مشکلات بهداشتی خوابگاه‌ها در قالب طرح سفیران سلامت دانشجویی
مرکز بهداشت و درمان دانشگاه شهید بهشتی به‌عنوان یکی از واحدهای حوزه معاونت دانشجويی دانشگاه به ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در زمینه ارتقا سلامت دانشگاهیان عزیز می‌پردازد:
فرم‌ها و راهنماها:
فرم خوداظهاری سلامت کارکنان
دستورالعمل غیبت در امتحانات
فرم درخواست حذف پزشکی
اطلاعات تماس:
پذیرش اداره بهداشت و درمان: 29902666
طرح مشکلات و چالش‌های بهداشتی دانشگاه(بوفه‌ها، رستوران، خوابگاه‌ها، استخر و...): 29902357
  • کلینیک تخصصی و عمومی
  • معاینه، تشخیص و تجویز دارو
  • اپتومتری (بینای‌ سنجی)
  • پزشک زنان
  • پزشک پوست و مو
  • ارائه خدمات اورژانس (تزریق، پانسمان، سرم‌تراپی، EKG)
  • عرضه دوز اولیه دارو
  • انتقال بیماران اورژانسی با آمبولانس
  • خدمات دندانپزشکی شامل معاینه، ترمیم و درمان ریشه

واحد بهداشت و ارتقاء سلامت:

واحد بهداشت و ارتقاء سلامت از طریق (تهیه و توزیع بروشور و اطلاعیه‌های بهداشتی) به دانشگاهیان و نظارت و کنترل بهداشتی بر کلیه اماکن تهیه و توزیع مواد غذایی دانشگاه، خوابگاه‌ها و استخر و غیره.
  • نظارت بر سلامت تغذیه‌ای دانشجویان
  • نظارت بر بهداشت و سلامت آب استخر
  • نظارت بر بهداشت خوابگاه‌های دانشجویی
  • ارتقای دانش سلامت و بهداشت دانشجویان
  • رسیدگی به مشکلات، چالش‌ها و شکایات بهداشتی در سطح دانشگاه
  • تعامل پویا و همکاری سازنده برون‌سازمانی با ارگان‌های متولی بهداشت و سلامت

واحد مددکاری:

واحد مددکاری وظایف زیر را به عهده دارد:
  • 1- شناسایی دانشجویان نیازمند

  • 2- انجام اقدامات پشتیبانی و حمایت مادی و معنوی از دانشجویان در موقعیت‌های اضطراری و غیر مترقبه

  • 3- ارائه خدمات جانبی جهت تامین رفاه بیشتر دانشجویان نیازمند، در نظر گرفتن تخفیف شهریه تحصیل و خوابگاه و کارت تغذیه برای دانشجویان نیازمند مورد تایید واحد مددکاری

  • 4- برقراری ارتباط و تعامل سازنده با سازمان‌هایی نظیر وزارت بهداشت، بهزیستی کمیته امداد، هلال احمر، و غیره

  • 5- برگزاری جلسات مددکاری با دانشجویان نیازمند، معلول جهت افزایش کیفیت زندگی دانشجویان

  • 6- انجام اقدامات لازم و پیگیری، جهت درمان دانشجویان دارای بیماری‌های خاص

سوالات متداول

  • 1. ساعات کار اداره بهداشت به چه شکل است؟

    این واحد در ساعات اداری از 8 صبح تا 15 آماده ارائه خدمات می‌باشد. معاینه، تجویز دارو و تزریق برخی آمپول‌ها (پنی‌سیلین و غیره) صرفا در هنگام «حضور پزشک» در درمانگاه انجام می‌شود.
  • 2. پرداخت هزینه‌ها در اداره بهداشت به چه صورت است؟

    در اداره بهداشت هیچ‌گونه وجه نقدی دریافت نمی‌گردد و تمام پرداخت‌ها باید از طریق کارت‌خوان صورت پذیرد.
  • 3. آیا درخواست‌هایی مانند حالم خوب نیست لطفا برایم سرم وصل کنید / گلویم درد می‌کند برایم پنی‌سیلین تزریق کنید و درخواست‌هایی به این شکل! ، قابل اجرا می‌باشد؟

    در هر شرایطی ابتدا بیمار باید توسط پزشک ویزیت شود سپس طبق تشخیص ایشان مراحل درمان انجام می‌شود.
  • 4. آیا تعمیرات عینک در اداره بهداشت انجام شود؟

    اداره بهداشت دارای یک کارشناس بینایی سنجی (اپتومتریست) می‌باشد که براساس معاینه، شماره چشم را تعیین می‌نماید. فروش فریم عینک،  لنز طبی و رنگی و تعمیرات عینک نیز به‌شکل محدود انجام می‌گردد.
  • 5. طرح پایش سلامت چیست؟

      این طرح همه ساله در شروع ترم تحصیلی مهرماه هماهنگ با سایر دانشگاه‌ها طبق دستورالعمل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جهت دانشجویان ورودی جدید دوره‌های روزانه و نوبت دوم در کلیه مقاطع تحصیلی(کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری) انحام می‌شود. ابتدا دانشجویان با مراجعه به سامانه سجاد پرسشنامه الکترونیکی را تکمیل و در سامانه گلستان بارگذاری می‌نمایند؛ سپس براساس زمان‌بندی اعلام شده، در صورت نیاز جهت تکمیل فرآیند پایش   (معاینات بالینی) به همراه جواب آزمایش‌های درخواستی  به اداره بهداشت و درمان مراجعه می‌کنند.
  • 6. بررسی گواهی پزشکی به چه صورت انجام می‌شود؟

    حذف پزشکی در شرایطی مطرح می‌شود که دانشجو به‌علت بیماری نتواند در امتحانی شرکت کند که می‌بایست براساس دستورالعمل مربوطه در مهلت تعیین شده شخصا مراجعه نماید یا اگر به‌علت شرایط خاص پزشکی مجبور باشد که ترم تحصیلی خود را حذف نماید در این هنگام بعد از ارسال نامه درخواست بررسی مدارک پزشکی از سوی آموزش کل یا دانشکده مربوطه، دانشجو باید در اولین فرصت با اصل مدارک  و سوابق بیماری خود به این اداره مراجعه نماید تا بعد از بررسی در کمیسیون پزشکی توسط پزشک معتمد دانشگاه به آموزش اعلام نظر شود و دانشجو می‌تواند نتیجه را از آموزش دانشکده پیگیری نماید.
    به گواهی پزشکی‌های ارائه شده در خارج از زمان‌بندی آیین‌نامه غیبت در امتحانات رسیدگی نمی‌شود.
     
  • 7. دانشجویان خوابگاهی در صورت بیماری در خارج از وقت اداری به کجا باید مراجعه نمایند؟

    آمبولانس در خوابگاه‌های دانشجویی کوی دانشگاه مستقر است و بیمار به بیمارستان منتقل می‌گردد.
  • 8. اگر رفتار غیربهداشتی در بوفه‌ها یا خوابگاه مشاهده کردیم چه کنیم؟

    با شماره تماس 29902357 ( واحد بهداشت محیط تماس بگیرید یا به اداره بهداشت و درمان مراجعه نمایید. 
  • 9. محل مرکز مشاوره دانشجویی کجاست؟

    مرکز مشاوره واقع در معاونت فرهنگی (پایین پله‌های دانشکده ادبیات) می‌باشد و این خدمات در اداره بهداشت انجام نمی‌شود.
  • 10. مشاوره مددکاری چیست؟

    در مشاوره مددکاری، مددکار به بررسی مشکلات دانشجویان نیازمند و تلاش در حل مخاطرات آن‌ها می‌پردازد و در واقع هدف مشاوره مددکاری ایجاد استقلال شخصی، اجتماعی و توانمند‌سازی افراد است.
  • 11. آیا در اداره بهداشت روان‌پزشک هم حضور دارد؟

    خیر
  • 12. ساعات کار واحد دندانپزشکی به چه صورت است؟

    این واحد از شنبه تا چهارشنبه  از ساعت 7:30 الی 9 صبح به‌صورت پذیرش حضوری فعال است و در روزهای شنبه، یکشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه از ساعت 9 الی 14 با تعیین وقت قبلی به ارائه خدمات داندانپزشکی "صرفا" به اساتید، دانشجویان و کارمندان دانشگاه می‌پردازد.. تلفن تماس 29902356
  • 13. تعرفه‌های دندانپزشکی به چه صورت است؟

    تعرفه‌های با تخفیف ویژه طبق مصوبه دانشگاه می‌باشد و نسبت به تعرفه خدمات دندانپزشکی خارج از دانشگاه مناسب‌تر است.
  • 14. در واحد دندانپزشکی چه خدماتی ارائه می شود؟

    ترمیم، عصب‌کشی، کشیدن دندان و جرم‌گیری
  • 15. آیا این واحد پذیرش آزاد دارد؟

    خیر، پذیرش مختص دانشجویان و پرسنل دانشگاه شهید بهشتی می‌باشد.